„Dovoľte mi predstaviť sa – som Ľudovít z rodu Štúrovcov, z Uhrovca!“
Aj tento rok sa naša základná škola zapojila do podujatia, ktoré podporuje čítanie a aktívny vzťah ku knihe. Celoslovenský projekt sa organizuje pri príležitosti Medzinárodného dňa školských knižníc, ktorý pripadol práve na 27. október. Keďže rok 2025 je Rokom Ľudovíta Štúra, je prirodzené, že si aj podujatie knižnice pripomenulo jednu z najvýznamnejších osobností našich dejín. Celé dopoludnie sa čítalo, kreslilo, tvorilo. A nás veľmi potešilo, že súčasťou aktivít boli aj starí rodičia, ktorí v niektorých triedach spríjemňovali atmosféru, rozprávali svoje zážitky zo školy a pomáhali svojim vnúčatám a našim žiakom pri tvorivých i náučných činnostiach.
Heslom celého dňa bolo: „Dnes číta každý alebo dnes sa každý niečo naučí.“ Na začiatku vyučovania triedy získali „Čitateľský pas“, do ktorého si deti zapisovali svoje aktivity, činnosti, výsledky práce na 5 stanovištiach pomenovaných podľa miest súvisiacich so životom Ľudovíta Štúra a práce v knižnici. Väčšina žiakov 1. a 2. stupňa sa oboznámila so životom osobnosti prostredníctvom sledovania prezentácií a čítaním životopisu, následne hľadali správne odpovede v kvíze. Naši najmenší prváčikovia pracovali s puzzle, čítali príbeh o Ľudovítovi Štúrovi, zažili rozprávanie pani Terezky Urdovej o tom, ako sa kedysi učilo. Žiaci 2.A hľadali správne odpovede, v dvojiciach sa navzájom učili, so starými rodičmi z rozhádzaných kartičiek vyberali spisovné, nárečové slová i tie, ktoré sú cudzieho pôvodu. Tretiaci tvorili básničku, skladali rozstrihaný životopis, prezentovali sa, rozprávali sa o tom, čo sa v Štúrovej slovenčine vyskytovalo. Žiaci 4. A sa počas celého dopoludnia venovali aj tvorbe pojmovej mapy, hre s kartičkami, čítaním ľudovej rozprávky. Starí rodičia im rozprávali o škole v minulosti. Piataci vytvorili veľké písmená priezviska Štúr, na ktoré zapisovali jeho myšlienky. Tvorili plagát, na ktorý vyobrazili jednotlivé povolania, resp. činnosti, ktorým sa Štúr počas svojho života venoval. Šiestaci tvorili rozprávku, básničku, ale aj argumenty, protiargumenty. Keďže si Ľudovít Štúr vybral stredoslovenské nárečia ako základ svojej spisovnej slovenčiny, siedmaci sa venovali aj tejto téme, porovnávali jazyk a reč. Žiaci 8. A pripravovali prejav, ktorý by vytvoril samotný Štúr, priraďovali staré slová s ich významami alebo novými slovami, prekladali text v Štúrovej slovenčine do tej súčasnej. Deviataci tvorili pojmovú mapu, úradný životopis, vymýšľali titulnú stranu novín 19. storočia a pokúsili sa vytvoriť portrét Adely Ostrolúckej, duchovnej priateľky Ľudovíta Štúra. Na 4. a 5. vyučovacej hodine sa žiaci 1. a 2. stupňa zúčastnili podujatia „Naživo s Ľudovítom Štúrom“. Filip Križalkovič a Gréta Hradiská, žiaci 8.A, priniesli scénu návratu do 19. storočia. Ľudovít Štúr sa predstavil, ako sa patrí a moderátorka začala diskusiu, do ktorej za zapojili žiaci školy. Tí prezentovali svoju prácu z celého dopoludnia a pani Terezka Urdová predstavila predmety, ktoré sa kedysi v škole používali. A my sme sa tešili, že sa podujatie skončilo aj stretnutím so starými rodičmi. Mgr. Alena Hrabčáková